Jak przeprowadzamy audyt ?
To pytanie, które dosyć często zadają potencjalni Klienci wszystkich firm fotowoltaicznych i nie tylko. Poprosiliśmy więc o pomoc jednego z audytorów KRK Solar – Pawła, który na co dzień zajmuje się audytami, konstrukcjami, instalacją PV w jego firmie KRK Solar.
KRK Solar: Paweł Reczek – zacznijmy od tego czym w ogóle jest Audyt i jakie są jego rodzaje
Paweł: Wypracowaliśmy w KRK Solar 2 podstawowe i skuteczne audyty. Audyt przed montażowy i audyt końcowy czyli audyt po montażowy, weryfikujący pełną sprawność całej instalacji po jej uruchomieniu.
Sprawdzamy wszystkie opcje i możliwości montażu instalacji fotowoltaicznej u Klienta. Weryfikujemy: konstrukcję dachu, jej stan oraz rodzaj pokrycia dachowego (dachówka ceramiczna, gont, papa itd…)
Analizujemy także usytuowanie budynku względem kierunków geograficznych, czyli chodzi o lokalizację obiektu wobec słońca oraz ewentualne zacienienie interesującego nas dachu, lub miejsca pod gruntową fotowoltaikę.
Istotne jest także sprawdzenie linii energetycznych, które przebiegają blisko dachu, czy nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa monterów PV.
Weryfikujemy pod kontem poprawności i zgodności z normami stan instalacji elektrycznej w obiekcie klienta i wykonujemy jej pomiary, a gdy widzimy nieprawidłowości – informujemy o nich często nieświadomego klienta. Ustalamy również miejsce montażu infrastruktury związanej z instalacją fotowoltaiczną.
Po wykonaniu instalacji przychodzi moment na audyt po montażowy. Oceniamy ogólnie poprawność montażu instalacji PV oraz zgodność z normami i co najważniejsze z projektem. Włączamy falownik, sprawdzamy konfigurację oraz mierzymy parametry instalacji. Mówiąc kolokwialnie – sprawdzamy czy wszystko działa i zostało poprawnie zamontowany.
KRK Solar: W jaki sposób można umówić się na audyt ? Czy generalnie możemy się spodziewać że są to niezapowiedziane wizyty w nieobecności klienta ?
Paweł: Wizyta audytora umawiana jest tylko na termin odpowiadający klientowi, a przede wszystkim wyłącznie drogą telefoniczną. W czasach dużego tempa życia, i mnóstwa zajęć to ważne by nie zaskakiwać Klientów niespodziewanymi wizytami.
KRK Solar: Weźmy teraz pod uwagę audyt po montażowy. Czy Klient powinien być obecny podczas takiego audytu już finalizującego całe przedsięwzięcie ?
Paweł: Niekoniecznie. Nasz Klient nie musi być obecny podczas trwania tej części audytu. Już podczas rozmowy telefonicznej lub w trakcie instalacji ustalamy z Klientem wszelkie szczegóły naszej pracy polegającej na technicznej ocenie prawidłowości instalacji PV, ale często wcześniej prosimy o otwarcie furtki/bramy oraz pomieszczenia, w którym jest falownik wraz z całą infrastrukturą związaną z panelami fotowoltaicznymi tak, aby Klient nie musiał uczestniczyć w całym procesie, jeżeli Klient jest w trakcie nie obecny.
KRK Solar: Dlaczego ta część audytu jest tak istotny ?
Paweł: Z doświadczenia, na wielu instalacjach PV w jakich sam uczestniczyłem, wiem że nawet najlepsi specjaliści czasami popełniają błędy, dlatego należy kontrolować i siebie i innych, i weryfikować pracę instalacyjna. Zwłaszcza że mamy do czynienia z wysokimi parametrami prądu elektrycznego, niebezpiecznego w razie dużych pomyłek instalacyjnych. Audyt szczególnie ten po montażowy jest bardzo istotny z kilku przyczyn. Po pierwsze niekiedy pozwala na wyłapanie nieprawidłowości, które warto poprawić dla bezpiecznego i efektywnego działania całej instalacji. Po drugie rozmawiamy z klientem o jego spostrzeżeniach w stosunku do zamontowanej instalacji, wobec działania urządzeń domowych. Na tym już etapie pojawiają się ze strony Klientów również pytania dotyczące użytkowania PV, na które bardzo szczegółowo odpowiadamy
KRK Solar: Jak przebiega taki audyt „PO MONTAŻOWY” i jakie zawiera elementy?
Paweł: Obie części Audytu na każdym etapie są dość mocno rozbudowane. Ściśle kontrolujemy dosłownie wszystko, aby być na 100% pewnym, że instalacja działa prawidłowo i jest bezpieczna. To co jest najważniejsze w audycie to :
-
Sposób montażu paneli fotowoltaicznych oraz zgodność z projektem,
-
Sprawdzenie prawidłowości połączeń w skrzynkach AC i DC
-
Sprawdzenie pomiarów parametrów technicznych instalacji
-
Dokładna ocena oraz pomiar wartości uziemienia.
-
Estetyka wykonania instalacji fotowoltaicznej
-
Finalna rozmowa z Klientem odnośnie poziomu jego satysfakcji z otrzymanej od KRK Solar usługi
-
Na koniec fotografowanie instalacji
Jak już wcześniej wspomniałem na tym etapie pojawiają się pytania Klientów odnośnie pracy instalacji. Tak więc wyjaśniamy wszelkie wątpliwości i odpowiadamy na pytania.